דו"ח פעילות יו"ר הלשכה


עם תום שנתיים של שרות ציבורי כיו"ר לשכת שמאי המקרקעין ולאחר שמונה שנות פעילות ציבורית, החלטתי לקחת חופשה. אינני מתחייב שהחיידק הציבורי שדבק בי לא יתעורר בעתיד לחיים חדשים.


הפעילות הציבורית היא בסיס הארגון ומשענתו, הסיפוק שבעשייה מהווה תמורה ראויה ומספקת להשקעה.
עם סיום כהונתי, מצאתי לנכון לצרף לחברי הלשכה דו"ח פעילות המשקף את הפעילות הקדחתנית והענפה פרי עבודות של רבים מחברינו.
בחוברת נוספו הערות פרי נסיוני והמלצות לפעילי הציבור שייבחרו.
חלק מההישגים מהווים, מטבע הדברים, סיום יוזמות שהחלו עוד קודם כהונת הוועד הנוכחי וחלק גדול מהפעילות והיוזמות שהחלנו בהן בשנתיים האחרונות יבואו לידי ביטוי רק בעתיד.
בחוברת זו ריכזתי חלק ניכר מהפעילות שבוצעה בשנתיים האחרונות.
תקופת הכהונה נפלה, למרבה הצער, בעת של משבר כלכלי אשר לא פסח על חברי הלשכה.
דווקא בעתות כאלה, ראוי להשקיע בהרחבת תחום העיסוק ונושא זה אכן היווה את עיקר פעילות הלשכה. על מנת לממן הפעילות, תוך צמצום הכנסות מדמי חבר, ערכנו פעילויות רבות בתשלום.
בפועל, הלשכה העניקה לחבריה שירותים בהיקף כפול מזה הנשען על דמי החבר.
פעילות שכזו מאופיינת בטווח פעולה ארוך במיוחד ויש להניח כי חלק גדול מהזרעים שטמן הוועד הנוכחי ינבטו בעתיד.
הבטחות וקיומן


פרק 1 - תכנית העבודה
קודם שנערכו הבחירות הפצתי בין החברים מצע לפעילות הלשכה.
מצע זה כלל תכנית עבודה עניפה ומפורטת, והתייחסות לנקודות שלהלן :
א. הרחבת תחומי העיסוק.
ב. בוררויות וגישור.
ג. חקיקה ותקנות.
ד. שמירה על רמה מקצועית- אקדמיזציה של המקצוע.
ה. כנסים.
ו. פירסומים מקצועיים.
ז. השמאי הממשלתי, מינהל מקרקעי ישראל, משרדי ממשלה.
ח. גילויי דעת.
ט. מיחשוב.
י. מידע.
יא. ניהול ועד הלישכה.
יב. רווחת החבר.
יג. בית השמאי.
יד. תעריפי הלשכה.


פרק 2 - מבנה הלשכה
כבר בעת הפצת המצע היה ברור לי שכדי ליישמו אדרש להיות נוכח במשרדי הלשכה לפחות יומיים בשבוע.
בפועל הפעילות שהתרחשה חייבה להקדיש לתפקיד כפול ויותר מכך.
מטעמי תקציב, לא שכרה הלשכה חדר נוסף לשימוש היו"ר, ולפיכך הפעילות נתבצעה ממשרדי הפרטי ועל חשבוני, כולל העמדת מזכירה במשרה כמעט מלאה לצרכי הלשכה.
מוצע כי הוועדה הנבחר יפעל להקצאת חדר ומזכירה לפעילות יו"ר הלשכה בסמוך למשרדים.
א. מבנה ארגוני
על מנת לארגן את מבנה הלשכה מחדש נערכה עבודה יסודית ומקיפה והוגדר מחדש מבנה הלשכה (תודתי לחברנו אלי כהן שהקדיש מזמנו ומומחיותו בנושא).
ב. חוזי עבודה
עם מינויי כיו"ר הלשכה נסתבר שבניגוד לחוק הועסקו העובדות בלשכה ללא חוזי עבודה מסודרים.
הליך כואב, שהיה כרוך בקשיים ובהקמת וועדות ומעורבות ציבורית רחבה, הסתיים בחתימת חוזי עבודה עם עובדות הלשכה.
ג. כספים
הלשכה סיימה שנתיים של פעילות במאזן חיובי ובשיפור כספי וזאת למרות הפעילות העניפה, הפחתת דמי החבר ומצב המשק.
ד. בית השמאי
הצעתי ליזום פניה לראשי ערים ולבקש להקצות ללשכה מבנה שישמש לבית שלנו ויהווה ברבות הימים נכס שהלשכה תהנה מפירותיו.
למרות שנתקלתי בסקפטיות רבה בנושא, פניתי לראשי הערים: ת"א, חולון, ראשון-לציון, רמת-גן, גבעתיים, הרצליה ורמת השרון בבקשה להקצות ללשכה בית לפעילותה.
לאחר הפניה, נתקבלה תשובה חיובית והענות מהערים חולון וראשון לציון. לקידום הרעיון ומימוש הנושא הוחלט להקים צוות ארגוני.
הוחלט להתרכז באפשרות של הקמת המבנה בערים חולון, ראשל"צ, רמת-גן, הרצליה ותל אביב. הוקמו ראשי צוותים שצריכים להוביל הביצוע.
כרגע האפשרות המתקדמת ביותר הינה חתימה על הסכם בדבר חכירת מבנה בחולון. מרכז את הנושא חברנו שמואל פן.
המבנה שמוצע ללשכה כולל קרקע בשטח כ900- מ"ר במרכז העיר ומיועדת למבני ציבור.
על הקרקע בנוי מבנה שמתאים למטרה ושימש בעבר כגן ילדים.
חברי הלשכה בהתנדבות עוסקים בתכנון התאמת המבנה לצרכינו.
השטח שמוצע בראשון לציון נמצא מתאים אף הוא.
הנושא, בטיפול הגב´ נורית ג´רבי.
ה. מחשוב
עם תחילת הקדנציה עבדה הלשכה בעזרת מערכת הפעלת דוס מיושנת ולא מתאימה.
נרכשו מערכות מחשב חדישות, ופותחו תוכנות ייחודיות התואמות את דרישות וצרכי הלשכה.
המערכת החדישה, שהוכנה בהתנדבות ע"י חברנו אורי שושני, פועלת על מערכת הפעלה "חלונות" והינה מערכת גמישה, משלבת בין כל מערכי הנתונים. מנפיקה דוחות לפי חתכים שהוגדרו ע"י הלשכה ומאפשרת גמישות מירבית.
ו. אינטרנט
1. התחלנו לדוור בדואר אלקטרוני עדכונים לגבי הנעשה בלשכה.
2. הוכנסו שיפורים באתר הלשכה.
3. למרות ניסיונותיי לזרז ולקדם קישורים לאתרי אינטרנט של חברי הלשכה הנושא לא קודם.
לדעתי על הוועד הנבחר להגיע לעסקה לפיה תפעל הלשכה להקמת אתרי אינטרנט לחברים.
אתרים אלו ייבנו בהתאם לתקנות האתיקה, (חוו"ד חיובית בע"פ בנוגע לאפשרות זו קיבלתי מעו"ד מאיר מזרחי).
אתר הלשכה יפנה בקישורית את המבקר לאתר החבר הנבחר.
כמו כן, עתה משנפתחו פנקסי העסקאות במס שבח מוצע להפעיל מאגר אינפורמציה מרוכז שישמש את חברי הלשכה.


פרק 3 - חוק השמאים
לאחר פעולה שנמשכה כ9- שנים פעלתי לסיום מיידי של הליכי חקיקת חוק שמאי מקרקעין החדש! גייסתי לצורך העניין כמה מחברינו והסתייענו בייעוץ מקצועי של חברת פוליסי.
המהלך נסתיים בתוך זמן קצר באישור חוק שמאי מקרקעין חדש. חקיקה זו הסירה את הסיכון שריחף על המקצוע והתאפיין בהצעות חוק לביטול חוק השמאים (גישה זו צברה לה תומכים רבים).
להלן עיקרי המשמעויות:
הכשרה מקצועית
1) מעתה דרוש תואר אקדמי מוכר כתנאי להתחלת מבחנים ורישום להתמחות.
2) מבחני מועצה בדומה לחוק קודם.
3) התמחות שנה אחת 40 שעות שבועיות (מישרה מלאה אל מול החוק הישן היכן שנקבע שנתיים במשרה חלקית של 20 שעות שבועיות).
4) מבחן סופי.
5) פטורים בהתאם להחלטות המועצה (לא נשתנה).
ייחודיות המקצוע
1) שומת מקרקעין תערך בידי שמאי מקרקעין בלבד.
2) במשרדי מס שבח יישמר המצב הקיים גם להבא(התקבלה הסתייגות האוצר בנושא).
3) הערכת חברות בנוגע לנכסי נדל"ן - רק ע"י שמאי מקרקעין (לא נתקבלה הצעת האנליסטים).
הרכב המועצה
11 חברים.
5 שמאים לפחות (3 נציגי הלשכה במקום 4 עד כה).
יו"ר המועצה - מחברי המועצה בעל כישורים של שופט מחוזי.

חברים רבים נשאו בנטל ועזרו להגיע להישג ולהסיר האיומים.
החוק החדש שנתקבל מעמיד את המקצוע מעל לסכנות של חוק חופש העיסוק אשר איימו לבטל כליל את חוק השמאים.
יתרה מכך, העובדה שהוחמרו הדרישות לקבלת הרשיון והאקדמיזציה של המקצוע ישפרו את מעמדנו המקצועי במשק, יעמידו אותנו בשורה אחת עם המקצועות האקדמיים והטכנולוגיים המקצועיים המובילים את הענף.
החוק שאושר דוור לכל החברים.
לאחר אישור החוק קודם נושא תקנות אתיקה מקצועית אשר הובאו לדיון במועצת השמאים ע"י נציגי הלשכה.
התקנות אושרו ע"י המועצה אך טרם נחתמו ע"י השר.
הליך האישור הינו פרוצדורלי ופורמלי ואין ספק שבמועד קרוב יאשר השר את התקנות שהוכנו.
תודתי המיוחדת לחברנו מר יוסף זרניצקי שתרם רבות בנושא.


פרק 4 - חקיקה - הצעות חוק
עיקר פעילות הוועד כוונה להרחבת המקצוע. בפעילות זו שולבו יועצים מקצועיים וכווני חשיבה משלימים.
הפעילות כללה פעילות פרלמנטרית במקביל ובמשולב לעריכת ימי עיון, פרסום כתבות בעיתונות ופעולות הסברה שונות.
להלן אפרט דוגמה של מס´ חוקים שהגיעו לידי בשלות וחלקם אף הונחו על שולחן הכנסת.
לצערי עם פיזור הכנסת לא ניתן היה להשלים המהלך ואולם העבודה הפנימית והחומר הרב שנאסף והוכן באופן מקצועי ויסודי מאפשר להשלים עבודת החקיקה ללא צורך בעבודת הכנה נוספת. הקפדה על קידום הנושא יניב התוצאות ללא מאמצים גדולים נוספים.
א. הרחבת סעיף 197
במסגרת זו ביקשנו להרחיב את אפשרויות התביעה לפי סעיף 197, וזאת מההיבטים שלהלן:
1) תקופת ההתיישנות- כיום תקופת ההתיישנות הינה בת 3 שנים. מוצע לבטל תקופת ההתיישנות.
2) עילות התביעה- מוצע להרחיב לפגיעה הנובעת ממתן הקלות ושימושים חורגים וכן לפגיעה הנובעת מהכרזת הקרקע כאתר עתיקות או כקרקע חקלאית.
3) פגיעה כתוצאה מתכנית מופקדת - מוצע להרחיב זכות התביעה גם כנגד פגיעה הנובעת מהפקדת תוכנית מעבר לתקופה סבירה שתיקבע לשנתיים.
ב. ארנונה לפי שווי
יזמנו שינוי שיטת הארנונה הנהוגה בארץ והמבוססת על שטחים ומדידות לשיטה הנהוגה בארה"ב ולפיה תגבה ארנונה על בסיס שווי הנכס.
דיונים שהתקיימו בנושא והדוגמאות שהבאנו תרמו לעניין, במיוחד תצויין תרומתו של חברנו משה נדם שהוביל את המהלך.
במשרד הפנים הוחלט לערוך ניסוי במספר ערים ולהקנות להן סמכות לערוך שינויים במערך ובגובה גביית הארנונה.
הצעתנו עוררה עניין בקריית טבעון, עקב כך נפגשנו עם ראשי המועצה והכנו עבודת בדיקה יסודית.
הנושא התקדם לכדי הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת ע"י ח"כ איתן כבל ומשה גפני בתאריך 24.7.2002.
ג. בדיקות רכישה
החלטנו לעורר תודעה ציבורית צרכנית לפיה, כשם שלא יעלה על הדעת לרכוש רכב משומש ששוויו עשרות אלפי שקלים ללא בדיקה במכון, כך גם לא ירכוש אדם דירה בשווי מאות אלפי דולרים ללא בדיקה מקצועית.
חברי הלשכה הם המסוגלים לערוך בדיקה ראויה לפני רכישת נכס מקרקעין ואין הכוונה לשווי בלבד כי אם לבחינת התכנון המקומי והסביבתי, היבטי רישוי, זכויות בניה נוספות וכיוצ"ב.
כיום נמכרות כ80,000- דירות יד שניה מידי שנה וזאת בנוסף לדירות חדשות.
הפוטנציאל של שוק זה הינו כ100,000- שומות לשנה.
במסגרת זו בחנו הרצת קמפיין פרסומי. העלויות הנדרשות הביאו אותנו לכווני פעולה אחרים.
במסגרת זו יזמנו פרסום מאסיבי של כתבות בעיתונות היומית.
העלנו את הנושא לתודעה הציבורית ויזמנו שיתוף פעולה עם המועצה הישראלית לצרכנות ועם התאחדות הקבלנים.
כמו כן, פעלנו להכנת הצעת חוק בנושא.
הצעת החוק הונחה על שולחן הכנסת בתאריך 27.5.2002. ד. נספח שמאי / כלכלי לתכנית
לדעתי ראוי שלכל תכנית בניין עיר יתווסף נספח שמאי כלכלי.
הנספח ייבחן את הייתכנות הכלכלית של התכנית.
לתכנית בניין עיר, כלכל דבר חקיקה אחר, השלכות תקציביות. תכנית מאוזנת מכניסה לרשות המקומית היטלי השבחה שמשמשים לביצועה. תכנית שאינה מאוזנת, יוצרת הוצאות וחושפת הרשות לתביעות. ראוי במערכת ציבורית נאותה לברר הנתונים לפני אישור תכנית.
הכנת נספח שמאי היה נוהג קבוע בתקופת המנדט הבריטי גם בתי המשפט הדגישו הנושא והמליצו בדבר אימוץ הנוהג.
על מנת לקדם הנושא חברנו לאיגוד מהנדסי ערים בישראל והוצאנו נייר עמדה משותף.
ה. תיקון סעיף 39 - חוק מס שבח מקרקעין
וועד הלשכה פעל להרחיב את סעיף 39 בחוק מס שבח מקרקעין כך ששכר טרחת שמאי מקרקעין ששולם בקשר לרכישת הזכות במקרקעין, מכירתה והשבחתה יוכר כהוצאה מוכרת.
הצעת חוק גובשה ע"י מר אמנון נזרי והצעת חוק הונחה על שולחן הכנסת ב15.7.2002- ע"י ח"כ אברהם פורז.
ו. ייצוג ע"י שמאי מקרקעין במס שבח
הנוהג הקיים כיום, לפיו ערעור במס שבח מתבצע ע"י עו"ד גם באותם תחומים בהם הדיון הינו מקצועי ועל טהרת שמאות המקרקעין בלבד, ראוי לשינוי.
הנושא הוצג בפני ח"כ יאיר פרץ ששוכנע כי יש מקום לאפשר לשמאים לייצג נישומים בפני מס שבח ככל שהדבר נוגע לתחום מומחיות השמאי.
הצעת חוק הוכנה ע"י מר קובי ביר.
ז. חוק הפקעות מקרקעין חדש
בתי משפט חוזרים וקוראים בפסקי דין רבים לעריכת רפורמה בנושא הפקעות מקרקעין.
החלטנו כי הלשכה תהפוך לגוף מוביל בנושא.
לדעתי, כישורנו הרחבים, המקיפים נושאים רבים ובהם הצד המשפטי ולידו הפן הכלכלי והתכנוני מכשירים אותנו למלאכה טוב יותר מכל בעל מקצוע אחר.
הוקמה ועדה לטיפול בנושא ובה שכללה את החברים ירמיהו אלוני, יובל דנוס, זאב כהן, אברהם כץ וגלעד המאירי. ישיבות רבות ועבודה רבה בוצעה ע"י עו"ד מאיר מזרחי. הצעת חוק ראשונית הוגשה לוועדה.
עבודה רבה עוד צפויה בנושא.
ח. חוק וועדת ערר - מ.מ.י
לשכת שמאי מקרקעין יזמה הצעת חוק לתיקון חוק מינהל מקרקעי ישראל.
לפי הצעת החוק יאומץ הנוהל המוכר בתוספת השלישית לבירור שווי קרקע ככל שהדבר נוגע לעסקאות במ.מ.י.
נראה כי יוזמה זו ראויה ונכונה ציבורית, במיוחד לאור הנוהג הפסול הקיים כיום ולפיו משמש השמאי הממשלתי כגוף הבורר בין עוררים לבין שמאים העובדים תחת חסותו.
הצעת חוק הכין חברנו אברהם כץ.
יצויין כי חברת הכנסת אורית נוקד הגישה הצעת חוק ברוח דומה.
ט. חוק חופי הים התיכון
לחוק זה שהוכן ע"י גורמי איכות הסביבה בשוק השלכות רבות על עבודת השמאי.
מאחר והחוק לטעמנו פוגע בשווי הנכסים ולאור העובדה שפגיעה הנובעת מחוק לא מזכה באפשרות להגשת תביעות לפי סעיף 197. יזמנו פורום אשר בשיתוף עם יזמים הציג הנושא בוועדות הכנסת.
הפיתרון המסתמך הוא תוספת פסקה בחוק ולפיה "מי שנפגע עקב חוק זה יהיה זכאי להגיש תביעת פיצויים כקבוע בסעיף 197 לחוק התכנון והבנייה".
י. מעמד השמאי כמשיב בתביעות לפי סעיף 197
כאשר הוגש ערר על החלטת שמאי מכריע בתביעה לפי סעיף 197 צורף השמאי לכתב התביעה כמשיב.
הלשכה ראתה נוהג זה כבלתי ראוי ופעלה לביטולו.
החלטה ברוח זו התקבלה במועצה הארצית לתכנון ובניה והוכנו תקנות
יא. מסלול ירוק במס שבח
במסגרת שיתוף פעולה עם נציבות מס הכנסה הוחלט על פרסום הוראת ביצוע לפיה יקוצר לו"ז בטיפול בתיקי נישומים אשר אליהם יצורף דו"ח שמאי.


פרק 5 - תקינה חשבונאית - תקן 15, תקן 16
במסגרת הוועדה לתקינה חשבונאית הושג במהלך הקדנציה הנוכחית אחד מההישגים החשובים ביותר של הלשכה.
תקן 15 דן בהערכת נכסים בחברה על מנת להתחשב בשינוי בערכם בעת הכנת המאזן.
תקן 16 מחייב חברות ציבוריות להעריך את נכסיהן אחת לתקופה לפי השווי ההוגן, וזאת על מנת לתת גילוי נאות למשקיעים בדבר שווי הנכסים.
קשה להפריז בחשיבות ובהשלכות אימוץ התקנים על המקצוע.
כיום פועלות בישראל מאות חברות ציבוריות ולרובן נכסים.
הדיונים המפרכים בנושא התקן לוו בחוות דעת מקצועיות של עו"ד מאיר מזרחי ורוכזו בידי מר יוסי רייטן.
התקנים עצמם טרם נכנסו לתוקף ואולם אושרו עקרונית.
אני מודה ליוסי רייטן, לאהוד המאירי, לדני מור, ליוסי פישלר ולאברהם כץ שעסקו במלאכה הפיקו דוחות והתייחסויות רציניות ומעמיקות.


פרק 6 - תיקון 53
תיקון 53 לחוק התכנון והבניה מהווה מהפיכה בהיטל ההשבחה.
המשמעות המיידית של החלת התיקון הינה הרחבת הפטור בבניה למגורים ודחיית תשלום ההיטל ממועד המכירה למועד הבניה.
לשכת שמאי המקרקעין בחנה הנושא והגיעה לדיעה כי יש בתיקון חוק זה משום פגיעה בוועדות המקומיות ובשמאי המקרקעין כאחד.
רתמנו לעבודה את המרכז לשלטון מקומי ויחדיו הצלחנו, במסגרת חוק ההסדרים, לדחות את מועד כניסתו לתוקף של החיקוק עד ל1.1.2003-.
בעת עריכת חוק ההסדרים לשנת 2003, ניסינו פעם נוספת ליזום דחיית התיקון.
בוועדת הפנים של הכנסת לא היתה נכונות למהלך זה.
בשלב זה, החוק ייכנס לתוקפו ב20.5.2003-. בפעילות פרלמנטרית עניפה שביצענו בכנסת, הגענו להבנות כי עד מועד זה יאושר תיקון לחוק שיסדיר הנושא באורח קבע.
המשימה החשובה מכל של הוועד הנכנס הינה לאשר חוק זה.


פרק 7 - שיתוף פעולה עם אירגונים חיצוניים
על מנת למצב את הלשכה כמובילה בענף הנדל"ן, יצרתי קשר עם הארגונים המובילים במשק.
שיתוף הפעולה הניב תוצאות מרשימות.
א. לשכת רו"ח
פגישות עם ראשי הלשכה ונשיאה הביאו לשיתוף פעולה, הוזמנו ושותפנו בימי עיון וכנסים של לשכת רואי החשבון, שמאים הופיעו והרצו בפני רואי החשבון והמקצוע זכה לחשיפה.
תכנית השתלמות משותפת
הוכנה השתלמות משותפת ללשכת רו"ח וללשכת השמאים.
התקשרויות צרכניות
ללשכת רו"ח כח צרכני גדול, עקב מספרם הרב יחסית.
הגענו להסדר לפיו נהנה מהתנאים אותם מקבלים רואי החשבון במסגרת הלשכה.
במסגרת זו, זכינו לרכישת תלושי שי בהנחה של 16%.

אני מודה לעו"ד מזרחי שמרצו וקשריו תרמו כה רבות לשיתוף פעולה זה, שאת תוצאותיו ירגישו חברי הלשכה בעתיד הקרוב.
ב. התאחדות הקבלנים
שיתוף פעולה עם התאחדות הקבלנים ומוסדותיה. התמקד בוועדה המנוציפלית - דיונים בנושאי היטלי השבחה.
לשכת השמאים שותפתה במוסדות ההתאחדות בנושאי קידום חקיקה, פירסומים, רווחת החבר והשתלמויות.
חברינו השתתפו בפורומים ובהשתלמויות וימי עיון בהתאחדות הקבלנים וחברי האיגוד השתתפו בפעילויות הלשכה.
שיתוף פעולה מיוחד יושם בכל הנוגע לנושא היטלי השבחה ותביעות לפי סע´ 197.
חשיבות מיוחדת קיימת בשמירת הדו-שיח המיוחד הזה שכן התאחדות הקבלנים הינם גוף אינטרסנטי בנושא. הוקם פורום מיוחד ביוזמת לשכת השמאים, אשר דן בתלונות ההתאחדות על שמאים.
ערוץ זה עזר לפתור סכסוכים ואי הבנות באופן תרבותי ומבלי לערב ערכאות ולשנות חקיקה.
אחד הנושאים המשמעותיים הנדונים בפורום זה הינו נושא מינוי שמאים מכריעים. התאחדות הקבלנים מסכימה לגבש נוהל לפיו במידה ובתוך תקופה לא יוסכם על אישיות שמאי מכריע ימונה השמאי ע"י לשכת השמאים.
ג. לה"ב - לשכת ארגון העצמאים בישראל
לשכת שמאי המקרקעין חברה בארגון לה"ב. נציג הלשכה בארגון מר אמנון ניזרי.
במסגרת לה"ב, אנו שותפים לפעילות בועדות מיסוי, בקידום חקיקה בנושא שינוי שיטת גביית הארנונה והרחבת סעיף 39 לחוק מס שבח מקרקעין.
קיבלנו חלון לפירסום ולחשיפת המקצוע בבטאוני לה"ב ובכנסים.
סוכם על שיתוף פעולהבנושאי תעריפים והשתלמויות.
בבעלות לה"ב חברת ביטוח מקצועי - שפי. סוכם על קבלת תנאים מועדפים לחברי לשכת השמאים.
כמו כן, סוכם על שיתוף פעולה בהקמת משרדים ובייזום סיורים בחו"ל.
יחד עם לה"ב, פעלנו לשיפורים ברפורמה הכלכלית ובין השאר בנושאי חישוב נפרד לבני זוג, ביטול התקרה לחישוב ביטוח לאומי ומס בריאות, הקטנת הפרשות מעסיקים על עלות העבודה והענקת תמריצים על העסקת עובדים לשירותים מקצועיים וענפים קטנים.
השתתפנו בדיונים בנושא קרן הון חוזר בערבות מדינה לעסקים קטנים ועצמאיים (בפגישה שנערכה עם שר האוצר, שרת התמ"ס ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, הוסכם על הפעלת הקרן בקרוב). רצ"ב נספח טז´ חוזר בנושא.
הוועדה למעמד האשה בלה"ב החלה פעילותה ולשכת שמאי המקרקעין מינתה 3 נציגות מטעמה - הגב´ דורית פריאל, גב´ תמר אברהם וגב´ אוולין שמאמה.
ד. אגודת המודדים המוסמכים
שיתוף פעולה מיוחד יזמנו עם אגודת המודדים המוסמכים.
סוכם על תאום וייזום משותף של אירועים.
מאחר ואין ניגוד עניינים בין לשכת השמאים לאגודת המודדים המוסמכים הוחלט על קידום הנושאים הבאים:
- שילוב הארגונים במבנה אחד.
קיימת אפשרות של השכרת חלק ממבנה בית השמאי לאגודת המודדים.
- הרצאות והשתלמויות - שתי השתלמויות משולבות של אגודת המודדים בשילוב פרקים בשמאות מקרקעין ומרצים משורותינו יצאו לפועל.
- רווחת החבר - סוכם על שיתוף פעולה בנושא רווחת החבר על מנת ליצור גוף גדול ומשמעותי שיזכה בתנאים מועדפים.
ה. לשכת עורכי הדין
שיתוף פעולה עם לשכת עוה"ד מתבצעת בכל הנוגע לימי עיון, שימוש במתקנים ורווחת החבר.
ראוי בהחלט להעמיק שיתוף הפעולה לקידום חקיקה ולנושאי ביטוח אחריות מקצועית.
ו. מועצת ענף הנדל"ן
מועצת ענף הנדל"ן הוקמה ע"י ענפי המשק העוסקים בנדל"ן וכוללת את לשכת שמאי המקרקעין בגרעין המקים.
חברי הלשכה משמשים כנציגים בוועדות החקיקה, בוועדת המימון והמשכנתאות ובוועדת קשר עם הממשל.
ז. המ.י.ל.
המרכז הישראלי לניהול משתף את חברי הלשכה בהשתלמויות ובהרצאות. במהלך הקדנציה הופענו בשלושה ימי עיון ודעת הלשכה הושמעה בכל הנוגע להמלצות וועדת מילגרום ולבג"צ החקלאים.
ח. המרכז הישראלי לבניה
שיתוף פעולה עם המרכז הישראלי לבניה הניב שתי השתלמויות מרשימות בנושא מיסוי מקרקעין.
ההשתלמויות נערכו במתקני המרכז הישראלי לבניה בגעש ללא תשלום.
הלשכה מקבלת את פרסומי המרכז ומפרסמת את דברה ועמדותיה באמצעות המרכז הישראלי לניהול.
חברי הלשכה משתתפים בפורום של מנהלים צעירים ובפעילות המרכז הישראלי לבניה.
ט. מלד"ן
ארגון המתווכים מרכז מאות משרדי תיווך.
לאור אישור חוק השמאים וחוק המתווכים החליטה הלשכה לעבוד בשיתוף פעולה עם מלד"ן בעיקר על מנת להקפיד על ייחודיות המקצוע.
שיתוף פעולה נכון עם מלד"ן עשוי להניב הטמעת התודעה בצורך בבדיקות רכישה.
מאמר ברוח זה פורסם בביטאון מלד"ן.
י. לשכת האדריכלים - ארגון הגג
לשכת השמאים הצטרפה כחברה בארגון הגג לשכת האדריכלים.
חברים בארגון חברות להנדסה, מתכנני ערים, אדריכלי נוף, איגוד לאיכות הסביבה וכיוצ"ב.
ראינו חשיבות רבה בהצטרפות לארגונים הללו כגורם משמעותי בהליך התכנון.


פרק 8 - שיתוף פעולה עם מוסדות ממשלה
במסגרת הפעולות של הלשכה החלטנו על שיתוף פעולה עם מוסדות ממשלתיים לקידום האינטרסים המקצועיים של חברי הלשכה.
א. נציבות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין
אחד מהישגי הלשכה הינו ייסוד פורום קבוע ושיתוף פעולה עם נציבות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין.
תודתי המיוחדת לעו"ד מאיר מזרחי ולסגן נציב מס כנסה מר אהרון אליהו שהיענותם קידמה היוזמה והביאה להישגים של ממש.
במסגרת שיתוף הפעולה נערכים ימי עיון לעובדי מסמ"ק שאינם שמאים.
כמו כן, הוחלט על שיתוף פעולה לארגון ימי עיון משותפים הנוגעים לתיקון 50.
סוכם על הקמת מערך השתלמויות בין השאר בנושאי מס שבח ומס הכנסה.
- מסלול ירוק למצרפי דו"ח שמאי
שיתוף הפעולה הוליד הוראת ביצוע אשר מטרתה עידוד וולונטרי של צירוף דו"ח שמאי לכל עיסקת מכירה.
הוראת ביצוע זו תגרור הידרשות רבה של הציבור לשירות של שמאי מקרקעין. הנישום ייהנה מכך שלו"ז לטיפול בתיק יתקצר.
נושאים נוספים שהועלו בדיונים עם הנציבות נוגעים לייצוג נישומים ע"י שמאים ולמנגנון בירור שווי.
לשכת שמאי מקרקעין העלתה הצעה של עיגון הליך שומה מכרעת בחקיקה וזאת לשם בירור חילוקי דיעות בעניין שווי, הוחלט שההצעה תועלה בכתב ותבדק ע"י הנציבות.
כמו כן, עלו נושאי גילוי האינפורמציה והתמחות שמאים במסגרת האגף.
יצויין כי שיתוף הפעולה פורה ויעיל.
ב. מועצה ארצית לתכנון ובניה
פניות למועצה הארצית לתכנון ובניה הניבו צירוף הלשכה כגוף מייצג בתוכניות מתאר ארציות.
במסגרת זו מינתה הלשכה נציג כחלק מוועדת ההיגוי של ת.מ.א 38 העוסקת ברעידות אדמה.
מעתה יצורף נציג הלשכה כחבר בוועדות ההיגוי בכל תכנית מתאר ארצית.
ג. משרד הבינוי והשיכון
שר השיכון הקים פורום של ראשי ענף הנדל"ן.
הלשכה צורפה כחברת הצוות, מפגשים עם השר נערכו ועסקו במשבר בענף הבניה ובהצעות לפתרון.
נציגנו בפורום הציעו הצעות שזכו לעניין רב.
תודה מיוחדת למר משה אילת שפעילותו הנמרצת אפשרה צרוף הלשכה לצוות.
ד. הנהלת בתי המשפט
הלשכה יצרה קשר עם הנהלת בתי המשפט.
מגמת שיתוף הפעולה המבוקש הייתה לאפשר לחברי הלשכה להיכנס לבתי המשפט בנוהל דומה לזה אותו עוברים עורכי הדין. בשלב זה לא הצלחנו להגיע להישגים בתחום זה.
כמו כן, ביקשנו להפיץ ולהטמיע בבתי המשפט את השימוש בשומות מקרקעין הנערכות ע"י שמאים וזאת במיוחד לאור יחודיות המקצוע שנקבעה בחוק שמאי מקרקעין שאושר.
ה. מע"צ
תודתי נתונה לחברים דורון חבקין וגדעון גולדשטיין שהודות למאמציהם התחלנו לקדם יוזמה של בירור תביעות פיצויים באמצעות הלשכה.
הרעיון שקורם עור וגידים מבוסס על הקמת טריבונל מקצועי בלתי תלוי.
הדיון בפני הטריבונל יעשה באותם מקרים בהם תהא הסכמה בין הצדדים (מע"צ ובעלי הקרקע).
במקרה זה תשלם מע"צ את החלק שאינו שנוי במחלוקת.
בעל הקרקע יפנה את השטח הדרוש, הדיון יתקיים בפני המוסד שיקום בלשכה ויפסוק בתוך תקופה קצובה. מע"צ ישלם בהתאם לפסיקה בלי ערעור.
אני תקוה שהוועד הנבחר ישכיל להשלים המהלך בקדנציה הקרובה.
ו. המרכז לשלטון מקומי
ביוזמת הלשכה הוקם במסגרת המרכז לשלטון מקומי גוף שנקרא "וועדת השלושה".
גוף זה - הכולל את נציגי לשכת השמאים, נציגי המרכז לשלטון מקומי ונציגי התאחדות הקבלנים - דן בנושאים הקשורים לשמאות בתחום המוניציפלי.
אנו תקוה שנצליח במסגרת גוף זה להעניק פתרונות אמיתיים לטענות הנשמעות בדבר פערים, טיב ואיכות שומות, בלעדיות שמאים, שרירות לב של וועדות ומינוי שמאים מכריעים.
שיתוף הפעולה מתרכז, בין השאר, בייזום ימי עיון וכנסים לפי תעריפי ש.ע.ם הנובעים מהסדרים מיוחדים להם זוכה המרכז לשלטון מקומי. הבנה זו עשויה להוזיל עד מאוד את פעילויות הלשכה לרווחת החברים.
ז. השמאי הממשלתי הראשי
שיתוף פעולה עם השמאי הממשלתי הראשי הוא מיסודות קיומנו.
בעבר הוביל השמאי הממשלתי את המקצוע מההיבט המקצועי.
שיתוף פעולה שהחל בקדנציה זו הניב כבר תוצאות רבות ובהן:
- סיכום בדבר עמידת השמאי הממשלתי בכללי האתיקה ופרסום שומות מלאות ומבוססות.
- הסכם בדבר נוהל בוררות מחייב, קביעת סימטריה בטיעונים ושמירה על אובייקטיביות. אמנם הלשכה לא סומכת ידיה על הנוהל הקיים ואולם הושג שיפור לא מבוטל בנוהלים.
- שיתוף פעולה בכל הנוגע לפירסומים ומחקרים.
חברי הלשכה קיבלו את מחקרי השמאי הממשלתי בכל הנוגע לתחנות תדלוק, שטחים פתוחים וקירבה לדרכים.


פרק 9 - מאגרי מידע
סעיף 115 לחוק מס שבח מקרקעין קבע כי מאגרי המחירים השמורים במס שבח ייפתחו לכל דורש.
תיקון חקיקה זה הינו פרי יוזמה של הלשכה בתמיכת מי שהיה סגן נציב מס הכנסה עו"ד ורו"ח אודי ברזילי.
ואולם משנחקק התיקון לא נסתיימה המלאכה שכן שר האוצר לא התקין תקנות לביצוע החוק.
עו"ד עפר טויסטר הגיש בשם הלשכה עתירה לבג"צ על מנת לחייב השר לחתום על תקנות שיאפשרו ביצוע החוק.
למרות עיכובים רבים שנבעו מאי שיתוף פעולה ע"י השלטונות הושג פס"ד בהסכמה והחל מ1.2.03- פתוחים המאגרים לחברי הלשכה.
יצויין כי החיבור למאגרים הינו ממוחשב, עלותו סבירה (10 ש"ח לתריסר עסקאות) ואולם עלות החיבור עלולה להכביד על חלק מהחברים.
הלשכה קיבלה אישור להפעיל מסוף בלשכה ולהעביר החומר לחברים המעונינים.
אני תקוה שהוועד הנבחר יתקין המסוף כבר בימים הקרובים.
תודתי נתונה ליצחק סיוון על תרומתו לקידום הנושא, ולעו"ד טויסטר על הטיפול המסור והאישי.


פרק 10 - כנסים וימי עיון
ועדת ההשתלמויות פעלה בשנתיים האחרונות במשנה מרץ (תודתי נתונה ליו"ר הוועדה ארז כהן).
א. השתלמויות מקצועית שהתקיימו ותוכננו במהלך הקדנציה
- הושלם מחזור נוסף של קורס גישור.
- שתי השתלמויות תעודה בנושא שיווק משרד השמאי.
- שתי השתלמויות בנושא מיסוי מקרקעין.
- השתלמות מתוכננת בנושא שומה מכרעת ובוררות שטרם יצאה לפועל.
- השתלמות מתוכננת בשיתוף עם לשכת רו"ח בנושא מיסוי נדל"ן.
- השתלמות מתוכננת בשיתוף עם נציבות מס הכנסה בנושא תיקון 50.
ב. כנסים שנתיים
- בשנת 2001 נערך כנס שנתי בים המלח.
- בשנת 2002 נערך כנס חורף באילת - מלון נפטון.
- ובסוף 2002 נערך כנס שנתי באילת - מלון דן.
- הושלם תכנון כנס חורף באילת לחורף 2003.
ג. סיורים מקצועיים
- נערכו סיורים מקצועיים בחיפה - מנהרות הכרמל.
- שני מחזורים של סיור בנושאי באוהאוס בת"א.
- סיור במפעל נשר ברמלה.
- סיור מקצועי במפעל אינטל בקרית גת.
- סיור בבית המשפט העליון.
- סיור בגן הבהאיים.
- סיור במנהרת הכרמל.
- סיור במספנות ישראל.
ד. השתלמויות בחו"ל
לראשונה יזמה הלשכה סיורים מקצועיים בחו"ל.
אני מבקש להודות לחברה מרגלית מנשה שעשתה לילות כימים להצלחת הכנסים.
עד כה התבצעו בהצלחה סיורים וכנסים בפראג-צ´כיה, בלונדון-אנגליה ובברלין-גרמניה.
הסיורים המתוכננים לשנה הקרובה הינם בפולין ורשה בצירוף נושאי שואה ולקראת קיץ סיור מקצועי בסנט פטרסבורג - רוסיה (לנינגרד לשעבר).
מוצע לבחון בהמשך סיור מקצועי לרומניה והונגריה.
ה. מועדוני חברים
הלשכה מיסדה מועדוני חברים בקצב של אחד לחודש בין הנושאים שנדונו השנה:
- עדכונים וסוגיות במגזר החקלאי.
- פסיקות חדשות לפי סעיף 197.
- סקירת שוק הנדל"ן בקליפורניה.
- זכות הקניין.
- עיקרי תיקון 50 לחוק.
- שוק המשכנתאות.
- בג"צ קרקעות החקלאים.
- אחריות מקצועית.
- רפורמה במס הכנסה.
- ערב לזיכרו של אריה וירניק.
ו. ימי עיון
הלשכה יוזמת ימי עיון בסוגיות נבחרות במשק.
בין השאר התקיימו ימי עיון בסוגיות הבאות:
- המלצות וועדת מילגרום.
- תקנות חדשות לסטיה ניכרת.
- הכרזת שטח כאתר עתיקות.
- הפקדות ותביעות לפי סעיף 197 (בשיתוף העיתון גלובס).


פרק 11 - משכנתאות
א. בג"צ כנגד שר השיכון

וועד הלשכה טיפל בנושא שומות למשכנתאות על מנת להוקיע תופעה מכאיבה הגורמת נזקים כבדים לתדמית המקצוע.