הכותב - עדי צביקל (חבר לשכת שמאי מקרקעין בישראל והאקדמיה למחקר ויישום שמאות מקרקעין. עדי צביקל היה בעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל וכיום חבר מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים).

22/11/1998


פעם אחר פעם מתפרסמים מאמרים ו"סקרים" של שמאי רכב בנושאי שוק הנדל"ן. פרסומים אלו מטעים את הציבור, משום ששמאיי רכב אינם בעלי הכשרה בתחום המקרקעין ונכסיהן.


שמאי מקרקעין אינם בקיאים בעסקי מכוניות בדיוק כשם ששמאי רכב אינם בקיאים בעסקי נדל"ן. המומחיות בעסקי נדל"ן נתונה בידי שמאי מקרקעין, העוסקים במקצוע מתוקף רשיון שניתן להם ע"י משרד המשפטים ורק לאחר שעמדו בבחינות בתחומים רבים: תכנון ובניה, אדריכלות, מדידות, כלכלה ומשק ישראל, לוחות שומה, מיסוי נדל"ן, קונסטרוקציה ומקצועות השומה.
לאחר סיום לימודיהם (כשנתיים ומחצה לבוגרי תואר ראשון במסגרת אוניברסיטת תל אביב או במסגרות אחרות) מתמחים השמאים במשך שנתיים ימים, בתחומי שומת הנדל"ן, ורק לאחר מכן ולאחר שעמדו בהצלחה במבחני הסמכה, שנערכים ע"י מועצת שמאי מקרקעין שבמשרד המשפטים, מקבלים רשיון לעיסוק במקצוע.
אין פלא ששמאי רכב, שלא קיבל כלל הכשרה במקצוע הנדל"ן איננו מקפיד על העקרונות הבסיסיים שבשומת מקרקעין.
עסקת רכישת דירה הינה לרוב "עסקת חיים" של אדם. בעסקה זו מושקעים מירב חסכונותיו ולעיתים אף יותר מכך. ראוי אם כן להיזהר זהירות מרובה על מנת שלא להיכשל ולהכשיל.
עיון ברשימתו של שמאי רכב מסוים מלמד שהכותב סבור כי די בידע כללי בנעשה בשוק מוצרי הצריכה כדי לקבוע הלכות גם בשוק המקרקעין. לגישתו של שמאי רכב זה, במידה והתנהגות שוק מסויימת הינה עיקבית בשוק מוצרי החשמל, הרהיטים והמכוניות - הרי אותה ההתנהגות מניעה גם את שוק הדירות ואת שוק המקרקעין כולו.
אם ברכישת רכב משומש נחשף הרוכש לסיכון בגובה אלפי שקלים (שיפוץ מנוע), הרי שרכישת דירה חושפת את הרוכש לסיכון הגובל בטעות חיים (לעיתים מאות אלפי דולרים). ברכישת דירה יש לבחון את נושא טיב הבניה, היבטי רישוי (האם הנכס נבנה כדין), היבטי רישום (כבית משותף, בעלות מלאה, חכירה, רכישה עפ"י תשריט וכיוצ"ב), היבטי זכויות (במינהל מקרקעי ישראל או בגוף אחר), תכניות בניין ערים (המשפיעות מיידית על הנכס והסביבה), נגישות, תחבורה, מוסדות חינוך, שירותי ציבור וכיוצ"ב.
ראוי אם כן להזהיר את הציבור מפני הסתמכות על מחירונים, הערוכים בידי גורמים בלתי מקצועיים, וראוי להיזהר מפניהם ולהקפיד שמא יגרם נזק לציבור הרחב.
ידע הציבור, כי לשוק המקרקעין ייחודיות מובהקת בהשוואה לשוק מוצרי הצריכה, שבעטיה בלתי ניתן כלל לערוך מחירון כלשהו למחירי מקרקעין. שוק המקרקעין מאופיין בנדירות המוצר, בקיבעון הגיאוגרפי ואי יכולת היבוא, בהיות המוצר בלתי מתכלה ובלתי ניתן לניוד, במחיר המשמעותי של המוצר ועוד. די בהבנת משמעותם של פרמטרים אלו בכדי להבין שאין דין רכב משומש כהרי דירה משומשת.
מוצע אם כן, לייחד לשמאי רכב מקום של כבוד בכל הנוגע לתחום מומחיותם, ולייחד את תחום הנדל"ן למומחים בתחום. וראוי כי ניתוחים כלכליים של שוק המקרקעין יוגשו לציבור על ידי אנשי מקצוע.
לשכת שמאי המקרקעין בישראל מוצאת לנכון לשוב ולהעלות בדעת הקהל את הפרדוקס המשמעותי ביותר בהתנהגות הצרכן הישראלי - הנכונות להשקיע מאות שקלים בבדיקת רכב משומש, ששוויו עשרות אלפי שקלים ולעומתה ההימנעות מהשקעת מאות דולרים בבדיקה מקדמית, על ידי בעל מקצוע, של נכס מקרקעין שעלותו כעלות השתכרות שכיר ממוצע במחצית חייו.